Význam školního stravování

Je zapotřebí si především uvědomit, že školní stravování je určeno dětem a žákům a musí respektovat předpisy, které se tohoto stravování týkají. Orgán ochrany veřejného zdraví sleduje plnění nutričních ukazatelů školního stravování, které jsou zakotveny v ustanovení §24 odst. 1 písm. c) zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, který ukládá provozovatelům stravovacích služeb povinnost, aby pokrmy podávané v rámci stravovací služby splňovaly požadavky podle skupin spotřebitelů, pro které jsou určeny. Dále musí plnit výživové normy podle věkových skupin strávníků a v neposlední řadě i stanovený finanční normativ na nákup potravin. Školní jídelna není restaurace, ale vzdělávací zařízení. Vychovává své strávníky v rámci výchovy ke zdravému životnímu stylu, ke správným stravovacím a výživovým návykům. Strava je zdravá a vyvážená.

Postřehy z pohledu školy

  1. Každé jídlo se skládá z polévky, hlavního jídla, pití, popř. salátu nebo kompotu, ovoce. Pokud žák sní všechny tyto složky, rozhodně nemůže mít hlad.
  2. Jídlo se žákům běžně přidává, ale také se po nich chce, aby pokud chtějí přidat, snědli i další součásti jídla, která mají zaplacená a jsou součástí dané porce.
  3. Ve školce i ve škole je stejný jídelníček – strava č.1 – kuchařky se navíc střídají – po určitou dobu pracují v kuchyni v MŠ, pak se vracejí do kuchyně v ZŠ. Strava se tím pádem příliš lišit nemůže.
  4. Rodiče málo využívají možnost volby jídla pro své děti (myslíme tím především ty menší, které výběr nezvládají samy) – ty pak smutně sledují talíř vedle, na kterém je jídlo, které mají rády (např. sladké jídlo, které v nabídce bylo). Podobné je to i u starších žáků, kteří by si jídla mohli vybírat sami, ale nedělají to.
  5. Je zcela jisté, že mnozí žáci nemají z domova správné návyky, některá jídla vůbec neznají, proto je odmítají jíst, i když jsou zdravá a chuťově velmi dobrá. Nejsou zvyklí jíst polévky, zeleninu a zeleninové saláty.
  6. Běžně se stává, že když skupince žáků „zavelí“ jeden z nich, že už odchází k okénku, zvednou se i ostatní „kamarádi“( i když by rádi pokračovali v jídle) – co kdyby o něco přišli!
  7. Občas by bylo vhodné přijít se do jídelny podívat. Podívat se na to, co děti dostávají na talíř a jak s tím nakládají. U odkladového okýnka by vám bylo mnohdy smutno při pohledu na netknuté jídlo, odnášený kus netknutého úplně libového masa, polévky, zeleninového salátu…
  8. Nahnilé ovoce – žáci si berou u výdejového okýnka ovoce sami, mohou si ho tedy vybrat. Pokud si přesto vyberou nahnilé – a zjistí to později – mohou si ovoce klidně vyměnit. Velmi často si ovoce neberou vůbec, nebo ho rozhazují po chodbách a šatně.
  9. Názor na to, co je dobré a nedobré jídlo, je zcela subjektivní a zavádějící pocit, každý má rád něco jiného, takže těžko řešit, zda obě jídla byla „dobrá“ nebo „špatná“. Vždy je možnost odhlášky.
  10. Pokud žáci nemají něco rádi – třeba špenát, zelí atd. a řeknou to u okýnka vydávající kuchařce, nenutí je to nikdo jíst. Mnohdy chtějí i porci bez masa, ale maso dostávají vždy, je to hlavní součást porce.
  11. Názor, že nevhodné kombinace jídel (čočka se zelím) nemohou být chutné, je subjektivní. Zkuste někdy ochutnat. Každý z rodičů má možnost přihlásit se k obědu ( i jednomu odběru) a vyzkoušet ho.
  12. Dochucovadla se používají minimálně pro zvýraznění chutě – hygiena kontroluje i sklady a výdejky, takže má přesně přehled, co se v jídelně používá. Bramborová kaše z prášku se nepoužívá vůbec.
  13. Ve výčtu dalšího by bylo možno pokračovat…

Pro úplnou představu o tom, čím se tvorba jídelníčku řídí a jak je sledována kontrolními orgány, přikládáme k nahlédnutí následující dokumenty – doporučujeme si přečíst:

Hodnocení jídelníčku hygienou

Protokol o kontrole hygieny

Nutriční doporučení pro jídelny

Množství potravin stanovené vyhláškou

Anketu jsme poskytli také cizím strávníkům, tedy těm, pro které školní jídelna vaří „ navíc“,  dobrovolně, nepovinně.

Vyhodnocení – cizí strávníci